16 ноември 2015 г.

С багети от лимец и каварма по габровски ми гостува Дари от "Вкусен ден"





Отдавна не ми е гостувало кулинарно другарче,а днес съм удостоена с вниманието на една от любимите ми блогърки- Дари от Вкусен ден.
Вече съм ви я представяла в блога,когато аз й бях на гости,но за по-новите читатели ще препоръчам отново непременно да разгледате местенцето й- има всякакви рецепти,гарантирано точни и полезни,опитайте някоя от тях.
Аз, разбира се, най-много се прехласвам по нейните тутманици,пърленки,милинки и всякакви тестени разкошества.Черешката несъмнено са козунаците -освен че са ни обща страст,мисля,че и двете обичаме и търсим разнообразието в рецептите ,състава и плънките.
Дари е голям майстор на кебапите и днес ми е на гости с ухаеща гозба и едни чудесни багетки с брашно от лимец.








Като ще е на гости, да е подобава, с хлебче и манджа, а от домакинята десерта. 
Ей оная торта там, с тахана и маскарпонето – да се отбележи, че ще е десерта, с който ще ме черпи .
Получих от Роси покана, да гостувам в блога ѝ и понеже ми е приятелче, което познавам само виртуално, но пък ми е любимо другарче, разбира се, приех с голямо удоволствие. 
Тъй като Роси е майстор на всякакви ястия и най-вече на тестените, а аз съм консуматор отвсякъде, но не пропускам да се изявявам в сферата на месенето и печенето, а и на месояденето, та идвам освен с хляба, то и с нещо, в което да го топнем. 
Да представям себе си, смятам за излишно. Да похваля домакинята обаче, обезателно! 
Любим кулинарен блогър, естет, поднася ястията с вкус и финес. В нейното местенце винаги е вкусно и с очи попиваш всяка снимка, преглъщаш, пък хукнеш към магазина за продукти, защото то се не издържа. 
Не познавам дама в обкръжението си, че и няколко мъже, това без майтап, които да не знаят блога на Еликсир. 
Всички знаят, всеки е опитвал нещо, всеки готви по рецепти на Роси.
С няколко думи -  ако се чудите какво да сготвите и сте надникнали тук, без идея няма да си тръгнете, а ястието ще е с гарантиран успешен резултат и вкус, и ще имате адмирациите на хората, които го опитат.



Сега, за багетите и кавармата, с която гостувам.
Любител съм на лимеца. Не само на него, поначало си обичам брашнени истории, дори и тричави, тежки, дето с чук да ги счупиш, но от някакво брашно да са. За мекичките, пухкави хлебчета и тутманици, да не споменявам. Но, преди година, две, започнах да консумирам повече изделия предимно от лимец.  Предимно по здравословни причини, да не изнасям лекции колко е полезно брашното, всеки може да прочете, но освен че е полезно, на мен са ми и много вкусни изделията приготвени с това брашно.
Питали са ме често, не стават ли твърди като камък, или са споделяли, че са се получили именно такива... но, някъде има грешка в „превода“. Хлябът от лимец си става мек. За предпочитане, а и за добро изпичане, е нужно хлебчетата да са с по-малък размер, търпение да втаса хубаво тестото, а после и хлябът,  и кратко време, за да се изпече.




За три броя багети са нужни:

·        170 мл вода
·        10 г прясна мая
·        1 с.л. зехтин
·        5 г хималайска сол
·        5 г захар
·        300 брашно от лимец
·        Зехтин за намазване на багетите
·        Семена за поръсване (маково семе, сусам, белен слънчоглед или каквото желаете. Може и без поръска)


Тестото може да омесите в хлебопекарна на програма тесто и да оставите да втаса в нея. Ако нямате хлебопекарна: в леко затоплената вода добавяте маята, солта, захарта, зехтина, разбърквате и на порции добавяте брашно, докато се получи хубава топка тесто. Завивате купата с кърпа и забравяте за него за час. Да втаса хубаво. Не се очаква тестото да избухне, но ще се отпусне и ще направи мехурчета вътре, така че после като го извадите и разделите на три, ще видите колко е меко тестото и колко мехурчета има в него. Не е нужно да го месите отново, просто го разделете на три и оформете багетите.




Ако месите в хлебопекарна и оставите да втасва в нея, имайте предвид, че може да не извадите топка тесто, а топка лепкава маса, която трудно се отлепва от хлебопекарната, но с повече зор и намаслени ръце – става.
Друга опция е само да омесите тестото в хлебопекарната, да го извадите, поставите в купа, покриете с кърпа и да втасва на стайна температура.
Ако е втасвало в хлебопекарна, изваждате тестото, със съвсем малко брашно събирате да стане на топка и разделяте на 3 части. Оформяте багетите и подреждате върху чиста кърпа поръсена с лимецово брашно, като правите преграда с кърпата (на хармоника), между всяка багета, за да може да втасват без да залепват една за друга. Поръсвате леко отгоре с брашно, покривате с друга кърпа и оставяте да втасат багетите.
Отново не стават големи както тези с бяло брашно, но едва като ги докоснете, колко са леки и пухкави, ще разберете, че сте уцелили времето и вече трябва да се пекат. Обикновено за втасване, да кажем при температура 20-22 градуса, са нужни около 50 мин. Малко преди тези 50 мин. включвате фурната на 180 градуса да загрява.
Премествате багетите внимателно в тава за печене, покрита с хартия за печене, която лично аз предпочитам отново да нагъна като хармоника и да не се докосват една до друга багетите. Правите прорези с нож, намазвате със зехтин и поръсвате със семена.



Печете в загрята фурна на 180 градуса за около 12-15 мин. Проверете с клечка забодена в багетата, дали са изпечени. Ако излезе суха, вадите веднага, за да не се пресушат и да станат твърди.
После... нападате :)




В случая нападението е с Каварма по габровски



 
    
Рецептата за тази каварма видях в книгата Селска кухня.

В рецептата са описани следните продукти:

·        1 кг крехко свинско месо
·        100 г сланина
·        1 кг лук
·        1 глава чесън
·        2 с.л. доматено пюре
·        1 равна с.л. чубрица
·        1 с.л. ситно стрит магданоз
·        1 дафинов лист
·        Черен пипер
·        Сол на вкус
·        1 ч.ч вино
·        2 ч.ч. вода




Намалих почти всички продукти наполовина, като ползвах 600 г свинска плешка, а лукът ми беше само 200 грама. Понеже месото не се пържеше със сланината, а се запичаше, след като добавих лука, чесъна и пюрето, добавих и 2-3 с.л. зехтин.
А ето и как се приготвя.
Нарязаното на дребни хапки месо изпържваме заедно с нарязаната на кубчета сланина. Прибавяме лука, чесъна, доматеното пюре, подправките. Заливаме с виното и 1 ч.ч. гореща вода. След омекване на месото изсипваме ястието в пръстен гювеч и печем, докато остане на мазнина.





Ами, това е :)
С благодарности на Роси за поканата, да гостувам в прекрасното ѝ местенце и до нови кулинарни срещи :)

*************************************************

Дари,и аз ти благодаря за топлите думи,приятелско отношение и внимание,за страхотните рецепти и толкова апетитни кадри!
С пожелание за щастливи празници с много усмивки!



15 коментара:

  1. Настаних се на масата без да съм канена,но всичко от предложеното е неистово съблазнително,момичета!
    Браво и на двете Ви:)!Слънчев ден!

    ОтговорИзтриване
  2. Много интересна рецепта ще се възползвам :)

    ОтговорИзтриване
  3. Роси, то бива "вкусен " гост, ама чак толкова...не знам от кое да си "хапна" първо! Браво и на двете! Няма да откажа ни кебаб, ни хлебче, нито обещаната торта...дано има и за нас! Най-топли поздрави и на двете ви!

    ОтговорИзтриване
  4. Прекрасен екип сте, дами!
    Радвам се и на двете ви!
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  5. Много ги харесвам кавърмите на Дарето напоследък! И тази е страхотна :) със сосче, как да не затопи човек с предложената багета :)
    Отдавна чаках това гостуване да се случи, Роси :) Ама имало защо, чудесен избор на ястия от Коконича :)
    Поздрави и за двечките ви!

    ОтговорИзтриване
  6. Аз знам от което да си хапна - и от двете. :) Скромен гост съм, нали...
    Ама твоят гост, Роска, е чудесна домакиня, много й се радвам и аз! Чудесно ти е сготвила!
    Поздрави най-сърдечни и за двете ви!

    П.П. А аз ти драснах нещичко за чудната торта с маскарпоне и тахан, но май се е изпарил коментарът ми... Съжалявам! Но да си знаеш, че страшно ми хареса като предложение! Прегръдки, Росинка!

    ОтговорИзтриване
  7. Е, добра среща, посестрими! Толкова хубаво ми стана да ви видя двечките на едно място събрани! Ако в нета съществува телепатия, аз определено съм на вашите честоти. Страхотна трапеза е спретнала Дарето, а и тахановата торта на Роси не отказвам. Радвам ви се много! Поздрав най-сърдечен!

    ОтговорИзтриване
  8. Много благодаря на всички,които се присъединиха към нашата,макар и виртуална компания!Вниманието и топлото ви отношение е безценен извор на хубаво настроение!
    Дари,с това твое интро толкова фино ме погали,че направо засиях,благодаря ти от сърце за искреността и гостуването!
    На всички пожелавам хубава седмица с много поводи за усмивки!

    ОтговорИзтриване
  9. Аз малко със закъснение и без скромност :)се присъединявам към невероятно вкусната трапеза! Страхотни сте момичета! :)
    Бъдете живи, здрави и все така позитивни!
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  10. Благодаря ви, момичета, за милите думи! Роси, за интрото казах, а и то се вижда и знае от всички, дори и от хора, които не те познават реално :*

    ОтговорИзтриване
  11. Разкошна трапеза! Прекрасни сте момичета! И кавърмата и багетите са невероятни. Прегръдки от мен и хубав ден!

    ОтговорИзтриване
  12. Ех, че е вкусно при вас, момичета! Така ми се иска да потопя това апетитно хлебче в още по-апетитната манджица! Мм!

    ОтговорИзтриване
  13. Чудесно гостуване и много вкусно! То и аз ще се редя на опашката да си топна;))). Поздрави, дами!

    ОтговорИзтриване
  14. Роси, чудесна е и гостенката ти, и предложенията и. И багетка си харесах, и ще си топна от кавърмата. Но и десерта няма да пропусна.
    Комплиментите помежду ви са равностойни и аз се присъединявам абсолютно!

    ОтговорИзтриване
  15. Видях ги аз тези вкусотии, но все не ми оставаше време да мина да ви аплодирам, мили дами!!! Страхотна гостенка със страхотно меню си имаш, Роси - удоволствие на квадрат е да ви посети човек :)
    Поздрави и прегръдки и за двечките!! <3 <3 <3

    ОтговорИзтриване